Finomságok egészségesen

Stollen

2015.12.17 14:29

Itt Németországban a karácsony közeledtével a boltok és a pékségek polcain is megjelenik a stollen. Régóta szemeztem vele és vettünk egyet, de bevallom nemigazán izlett, így eldöntöttem, hogy idén én is nekifutok egy próbának :) A Jókenyér Adventstollen a legízletesebb gyümölcskenyerek elengedhetetlen összetevőivel, dúsított finom kelt kalács, amit ínycsiklandó fűszerekkel ízesítenek. A stollent hívhatjuk gyümölcskenyérnek, hiszen nagyon hasonlít hozzá. Már régen ki akartam próbálni az igazi stollent, de nem igazán tetszettek a receptek, amiket találtam vagy kaptam, így el is maradt minden évben. De idén megtaláltam egy igazi Német receptet, így gondoltam itt az idő, hogy kipróbáljam neki is láttam. Az első sütés nagyon hasonlított az igazi adventikenyérhez, hiszen majdnem 2 kg-ot nyomott a súlya, hirtelen azt hittem, hogy valamit nem jól csináltam, majd utána olvastam kicsit a történetének és kiderült, hogy igen is jól csináltam, hiszen az igaz stollen 2 kg felett az igazi :) 

 

Története az 1400-as évekig nyúlik vissza, akkor még egy szegényes böjti étel volt. A nálunk gyümölcskenyérként ismert igazi karácsonyi sütemény a németeknél is igencsak közkedvelt sütemény, szintén karácsony ünnepére szokták elkészíteni. Alakja a bepólyázott kis Jézuskát formázta meg korábban. Az igazi Stollen kb. 2 kg-ot nyom, és több, mint 150 recepttel találkozhatunk az ünnepek környékén. Régi neve szerint Striezel. A németek körében annyira népszerű ez a sütemény, hogy még a karácsonyi vásárt is Stollenfest-nek nevezték el, és szokás, hogy a vásáron 3-4 tonnás óriás Stollent készítenek, amit aztán szétosztanak jelképes összegért a vásárba látogatók között, a pénzt pedig jótékony célokra használják fel. Ehhez a Stollen-hez külön Stollen vágó kés is dukál, ami 1,6 méter hosszú és 12 kg nyom, szigorúan ezzel szeletelik fel az ünnepi óriás Stollent. 

 

A hagyomány szerint a szászországbeli Torgauban élő Heinrich Drasdo udvari péktől származott az ötlet, hogy az adventi böjtben fogyasztott szegényes kalácsot karácsonyra különböző ínyencségekkel, például aszalt gyümölcsökkel, marcipánnal, dióval, mandulával, mogyoróval gazdagítsák. Így született meg a böjti kalácsból a stollennek elnevezett ünnepi gyümölcskenyér.

 

És a kis történet után jöjjön az én receptem, ami nagyon jól sikerült és ráadásul finom is. Az első sütésből mindig van és mondhatom, minél tovább áll annál finomabb, összeérnek az ízek és karácsonyra éppen a legfinomabb lesz. A második  sütésnél 3 egyenlő részre osztottam a tésztát, mert a főnökeinknek is szeretnénk vinni belőle. Nekem így jobban tetszik, nem olyan nagy szeletek lesznek belőle.

 
Hozzávalók:
60dkg liszt
20dkg vaj
17dkg kandírozott narancshéj, vörösáfonya
5dkg kandírozott citromhéj
15dkg mazsola
10 dkg porcukor
8dkg mandula
5dkg mogyoró (sótlan)
5dkg dió
5dkg élesztő
2 dl tej
3ml rum  vagy aroma
1 egész friss narancs héja
1/2kk fahéj
1/2 kk szegfűszeg
1/4kk szerecsendió
1/4kkdarált gyömbér
egy nagy csipet só
 
A tetejére:
7,5dkg olvasztott vaj
7,5dkg porcukor
 
Elkészítése:

A gyümölcsöket és a magvakat én aprítógépben kicsit apróbbra vágtam, hogy ne egészben tegyem bele, mert így könnyebb kisülve szeletelni, és evés szempontjából élvezhetőbb is. Ezeket egybe öntöttem egy külön tálba plusz a fűszereket is, és ráöntöttem a rumot.

Ezután a lisztet egy edénybe mértem és a közepébe vájtam egy kis lyukat abba bele tettem az élesztőt és ráöntöttem a tejet melyet előtte felmelegítettem a porcukorral együtt, majd letakartam és hagytam míg kicsit felfut az élesztő. Ezután bele tettem a puha vajat, sót és gyors mozdulatokkal összedolgoztam, ne gyúrjuk sokáig, mert a vaj miatt tönkre mehet a tészta kizsírosodik és akkor nem lesz finom a stollenünk. (A vaj pedig azért szükséges ilyen sok, hogy sokáig tudjuk eltartani a süteményünket) Ezután belegyúrtam ismét gyors mozdulatokkal a gyümölcsöket és magvakat, majd letakartam meleg helyre tettem és 1és fél órát kelesztettem, ez fontos, hogy ilyen sokáig keljen, mert a sok vaj miatt szükséges ez az időtartam. Kicsit nehezebb ez a fajta tészta így türelmesnek kell lennünk. 

Miután meg kelt a süteményünk borítsuk ki egy lisztezett asztalra és tetszés szerint formázzuk meg. Az eredeti: 30cm rudat formáljunk, a közepét nyomjuk be és a két végét hajtsuk be, ezután a két hosszú részét is behajtani, mintha egy gerinc  formát formáznánk meg. Ezután sütőpapírral bélelt tepsire tesszük és még 20 percet kelesztjük. Ezután előmelegített sütőben 175 fokon 50 percig sütjük. Amikor kisült azonnal még forrón megkenjük vajjal és azonnal megszórjuk porcukorral vastagon. Ha kihűlt lehet kóstolni és a maradékot zsírpapírba tekerni majd konyharuhába csomagolni, hogy karácsonyig elálljon.

 

Kívánok neked jó kísérletezést, nekem nagyon bevált ez a recept!